KDC - basisjaar 2: Ik en de ander in beeld door Creatief Beeldend Werk

"De opgave is niet een ander, maar jezelf te zijn en jezelf – het eigenste en innerlijkste - door middel van contouren en kleuren tot uitdrukking te brengen."

Heinrich von Kleist
In het tweede basisjaar staat het ‘Ik en de ander’ meer centraal. Je gaat op zoek binnen het creatieve en kunstzinnige avontuur naar antwoorden op de volgende vragen: 
  • Hoe is je verhouding tot de buitenwereld? 
  • Hoe ga je om met polariteiten in jezelf? 
  • Hoe ben je eigen stuurman of stuurvrouw in je leven en in je werk?
  • Wat breng je van je binnenwereld naar buiten? 
  • Van waaruit communiceer je met je omgeving? 
  • Kun je eerst ‘ja’ zeggen tegen je zelf en daarna ‘ja’ tegen de ander?
  • Hoe wil je gaan staan in de wereld? 
  • Welk verlangen wil je daarin realiseren? 
  • Hoe ga je dit handen en voeten geven?

Verkenning ik en relaties

Je gaat dit jaar verder met de spelende verkenning van het coachend werken waarbij je kunstzinnige en creatieve werkvormen gebruikt. Je maakt contact met de scheppende bron in jezelf door te boetseren, tekenen, zingen, bewegen en schilderen. Je prikkelt jouw fantasie, beweeglijkheid en genietend vermogen en je verkent hoe je de methodiek ‘Kunstzinnig Dynamisch Coachen’ in je dagelijks leven toe kunt passen. Daarbij kijk je naar je eigen ik en de relatie die je hebt met mensen in je omgeving zoals je familie, vrienden en werk. Want ook als coach zet je jezelf in als instrument naar de ander. 

Handenmethodiek als rode draad 

De rode draad van dit scholingsjaar zijn de thema’s van de ‘Handenmeditatie’. Een methodiek om je leven liefdevol, praktisch, kunstzinnig en creatief in eigen hand te nemen. Deze thema’s zijn:
  1. De duim: over zelfbevestiging, licht en schaduw
  2. De wijsvinger: over projectie en contact
  3. De middelvinger: over leiderschap/meesterschap
  4. De ringvinger: over trouw en transformatie
  5. De pink: over genieten van het kleine
  6. De handen gevouwen: over ontvangen
  7. De handen ontvouwen: over schenken

Thema’s van de bijeenkomsten
  • Ontdek je eigenwaarde en zelfbevestiging
  • Gids-zijn
  • Zelfportret
  • Innerlijke leiding
  • De innerlijke criticus
  • Anima-animus 1
  • Anima-animus 2: Seksualiteit en sensualiteit in de kunst
  • De schaduw in het licht
  • Trouw-zijn
  • Werken met verhalen en beelden
  • Projectie en spiegelen
  • Vergeving
  • Schenken en ontvangen
  • Genieten van het kleine
  • Kleurbekennen 
  • Presentaties van het eigen proces 1 en 2

De literatuur & materialen
  • De Handenmeditatie, R.F. Hoefsloot (Schors 2007)
  • Kunstzinnig Dynamisch Coachen, R.F. Hoefsloot (Schors 2007)
  • Heel je leven, een nieuwe oriëntatie door de psychosynthese P. Ferrucci (De Toorts Haarlem)
  • Kinderen geven tekens, Theresa Foks-Appelman (Euburon Delft 2005)
  • Creativiteit géén kunst, L Nijman en J de Bode, (Akasha, Eeserveen 2009)

Wil je weten welke kunstzinnige materialen je aan kun schaffen voor het thuiswerk? Hier vind je een voorbeeld van een materialenlijst.

Meer weten of aanmelden

Wil je overleggen of dit jaar het beste past bij jouw wensen en achtergrond? Bezoek dan een van de open dagen van De Kleine Tiki. Wil je meteen aanmelden? Klik dan hier. Ben je een huidige Tiki-student?  Meld dan aan via het portaal.
Lesdagen:
Twee dagen per maand
  • van 10.00 tot 17 uur in Assen
  • van 10.15 tot 17 uur in Breda
17 bijeenkomsten van begin september tot mei/juni.

Startdata Breda:
Zaterdag 1 september
Zondag 2 september
Maandag 10 september
Vrijdag 14 september

Startdatum Assen:
Zaterdag 1 september

Klik hier voor het lesrooster in Breda
Klik hier voor het lesrooster in Assen

Aantal deelnemers:
18 personen